|
Związek Powiatów
Polskich
33-300 Nowy Sącz 1
Zwracam się z prośbą o
zapoznanie się z załączoną korespondencją. W nawiązaniu do wysłanej
poprzednio i obecnie, chciałbym uzyskać odpowiedź na zawarte pytania.
1. Certyfikacja
W wydanych ustawach:
- o jednostkach badawczo-rozwojowych,
- o systemie oceny zgodności,
- prawo o ruchu drogowym,
oraz do dnia dzisiejszego w wydanych rozporządzeniach brak informacji jakie
jednostki naukowo-badawcze posiadają uprawnienia do certyfikacji stacji
diagnostycznych.
Pytania:
1) Na podstawie jakich przepisów Instytut Transportu Samochodowego w Warszawie
przeprowadził certyfikację stacji diagnostycznych?
2) Dlaczego wydany certyfikat nie posiada znaków stosowanych przy certyfikacji?
3) Czy w jakiejkolwiek ustawie lub rozporządzeniu w wykazie wyrobów lub usług
podlegających obowiązkowej certyfikacji jest wymieniona stacja kontroli pojazdów?
4) Czy przedsiębiorcy w przypadku bezprawnie pobranych należności przysługuje
zwrot poniesionych nakładów finansowych?
2. Wykonane i wydane
certyfikaty przez ITS
Weryfikacja stacji
diagnostycznych przeprowadzona w 2002 r przez Instytut Transportu Samochodowego
w Warszawie podobno na podstawie wydanego aktu prawnego - ustawy o zmianie
ustawy Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 129 poz. 1444), spowodowała,
że wielu przedsiębiorców nie dostało certyfikatów i utraciło posiadane
uprawnienia lub nie zdążyło na czas dostosować swoich firm do norm unijnych
(około 30%).
W związku z tym powstaje pewna wątpliwość i pytanie.
Podane wymogi w wydanych aktach prawnych do dnia przeprowadzenia weryfikacji
stacji diagnostycznych obowiązują od kilku lat. W nowelizacjach dokonano
niewielkich zmian i uzupełnień. Wykonywane przez przedstawicieli ITS opinie
zgodnie z przepisami przed wydaniem w/w regulacji prawnych były pozytywne i jeśli
uwzględnić, że opinia w w/w wydanym akcie prawnym zastąpiona została
certyfikatem. To jak to jest możliwe, że stacje nie spełniają warunków
zawartych w wydanych aktach prawnych?
Czy wydawane pozytywne opinie przed wejściem w życie w/w aktu prawnego były
wykonane rzetelnie i np.: czy wstępowanie do struktur tej instytucji zwanej
"Patronat" miało wpływ na wynik wydawanej decyzji?
3. Zezwolenia
W art. 83 ust. 1 (Dz.U.
nr 129 poz. 1444 z 2002 r.) mówi się, że SKP musi posiadać na
przeprowadzanie badań zezwolenie starosty. Natomiast w art. 84a ust. 1 pkt.1
(Dz. U. nr 129 poz. 1444 z 2002 r.) zobowiązuje się Ministra do spraw
transportu do wydania upoważnienia. Według mojej oceny był to kardynalny błąd.
Faktem jest, że błędny zapis został poprawiony w ustawie o zmianie ustawy
Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. nr 216 poz. 1825 z dnia 17 grudnia 2002 r.), cytuję:
"1) szczegółowe wymagania w stosunku do stacji, o których mowa w art. 83
ust. 4, przeprowadzających badania techniczne w określonym zakresie, wzór
zezwolenia oraz innych dokumentów związanych z jego wydaniem,".......;
Dlaczego poprawiono
dopiero po upływie roku?
Zgodnie z art. 4 ust. 6
ustawy z dnia 6 września 2001r. o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym (Dz.
U. Nr 129 poz. 1444), cytuję:
" ... przedsiębiorcę prowadzącego działalność gospodarczą przed wejściem
w życie przepisów ustawy, w zakresie określonym przepisami art. 75a, 83, 102
lub 124a ustawy, o której mowa w art. 1, uważa się za posiadającego wymagane
zezwolenie przez okres jednego roku od dnia wejścia w życie nowych przepisów
określających zasady wykonywania tej działalności ...". ustawy.
Z powyższego artykułu
wynika, że przedsiębiorcy objęci cytowanym przepisem a zamierzający
kontynuować działalność stacji kontroli pojazdów po dniu 31 grudnia 2002 r.
winni podjąć działania dla uzyskania zezwolenia na dokonywanie badań
technicznych pojazdów. Tryb udzielania tego zezwolenia określony jest w art.
83 ustawy Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. Nr 98 z 1997r. poz. 602 z późn. zm.)
a także w rozporządzeniach wykonawczych jakie obowiązywać będą w dacie złożenia
stosownego wniosku w Wydziale Komunikacji.
W myśl art. 151 ust. 2
ustawy Prawo o ruchu drogowym (w brzmieniu znowelizowanym ustawą z dn.
6-09-2001r. o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym - Dz. U. Nr 129 poz. 1444)
- do czasu wydania przepisów wykonawczych przewidzianych w ustawie, nie dłużej
jednak niż przez okres 18 miesięcy od dnia wejścia jej w życie, zachowują
moc przepisy wydane na podstawie ustawy, o której mowa w ust. 1 [ustawa z dn. 1
lutego 1983r], jeżeli nie są sprzeczne z niniejszą ustawą.
Nowe przepisy wykonawcze
w sprawie Stacji Kontroli Pojazdów nie zostały ogłoszone, a te które są -
nie są sprzeczne z ustawą, ale jest to sprawa ocenna. Sporne może być
zagadnienie czy można stosować wydane rozporządzenia MTiGM (Dz. U. z 1997 r.
Nr 98 poz. 602 art. 145 ust.5 ustawy Prawo o ruchu drogowym) w których jest
mowa o UPOWAŻNIENIU dla stacji, podczas gdy obecnie funkcjonuje w ustawie pojęcie
ZEZWOLENIA.
Analizując poszczególne
artykuły ustawy Prawa o ruchu drogowym, nasuwa się wiele uwag, wątpliwości i
pytań.
Nowe przepisy wykonawcze regulujące pozostałe zasady nie zostały wydane,
wzoru zezwolenia nie określono. a więc interpretacja zapisu art. 4 ust. 6
ustawy (Dz. U. Nr 129) jakoby dotychczasowe ważne upoważnienia traciły ważność
z dniem 31.12.2002 r. jest nieprawidłowa. W art. tym ustawodawca dosłownie
określił, że ważne upoważnienie uznaje się za wymagane zezwolenie przez
okres jednego roku od dnia wejścia w życie nowych przepisów określających
zasady wykonywania tej działalności, a nie przez okres jednego roku od dnia
wejścia w życie przepisów ustawy.
Skracanie ważności decyzji administracyjnej - a taką jest upoważnienie -
jest niezgodne z zapisami przepisów Kodeksu Postępowania Administracyjnego.
Pytania:
1) Dlaczego organy uprawnione w urzędach, odpowiedzialne za realizację
wydanych aktów prawnych, przyjmowały wnioski od przedsiębiorców spełniających
wymogi zapisów art. 4 ust. 6 ustawy (Dz. U. Nr 129)?
2) Czy organy uprawnione w urzędach, odpowiedzialne za realizację wydanych aktów
prawnych mogą stosować swoje wzory dokumentów (dotyczy wzoru zezwolenia), jeśli
do ich opracowania ustawodawca wydał delegację np.: ministrowi ds. transportu?
3) Czy przedsiębiorcy spełniającemu wymogi zapisów art. 4 ust. 6 ustawy (Dz.
U. Nr 129), w przypadku bezprawnie pobranych należności przysługuje zwrot
poniesionych nakładów finansowych?
4. Pismo z MI
Zdaniem Ministerstwa
upoważnienia dla Stacji Kontroli Pojazdów wydane przed dniem 1 stycznia 2002r.
tracą ważność nie później niż z końcem 2002 roku (pismo znak
TD-3m-441-49/02 z dnia 17-07-2002r.- rejestr MI Departamentu Transportu. W piśmie
tym jeden z przedstawicieli stacji kontroli pojazdów otrzymał odpowiedź odnośnie
interpretacji obowiązujących przepisów.)
Proszę o podjęcie
ewentualnie odpowiednich czynności prawnych w sprawie przedstawionego
zagadnienia.
Z poważaniem
Grzegorz Krzemieniecki
|