Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego

 

Rodzaj dokumentu postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura Fn II AS-3110/2/10/07
Data 2007.04.02


Autor Prezydent Miasta Koszalina


Temat Opłata skarbowa


Słowa kluczowe dowód rejestracyjny
duplikat
rejestracja czasowa
rejestracja pojazdu
tablica rejestracyjna
zwolnienie z opłaty skarbowej


Pytanie podatnika

Czy opłacie skarbowej określonej w części I poz. 53 załącznika do ustawy z dnia 16 listopada 2006r. o opłacie skarbowej podlegają czynności urzędowe dokonywane na podstawie przepisów ustawy z dnia 20 czerwca 1997r. Prawo o ruchu drogowym?


POSTANOWIENIE

Prezydent Miasta Koszalina działając na podstawie art. 14a § 1, § 3 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.)

postanawia

udzielić na wniosek SPR w K pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie stwierdzając, iż :

  1. Decyzja o rejestracji pojazdu na podstawie art. 73 ust. 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908 ze zm.).
  2. Decyzja o czasowej rejestracji pojazdu na podstawie art. 74 ust. 1 ww. ustawy Prawo o ruchu drogowym.
  3. Wydanie wtórnika dowodu rejestracyjnego pojazdu w przypadku utraty lub zniszczenia na podstawie § 10 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 22 lipca 2002 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów (Dz. U. Nr 133, poz. 1123 ze zm.).
  4. Wymiana dowodu rejestracyjnego pojazdu ze względu na brak miejsca na kolejne wpisy badań technicznych pojazdu na podstawie § 10 ust. 3a i 3b rozporządzenia przywołanego w punkcie 3 postanowienia.
  5. Wydanie wtórnika tablic (tablicy) rejestracyjnych na podstawie § 12 ust. 4 rozporządzenia przywołanego w punkcie 3 postanowienia, wtórnika nalepki kontrolnej na podstawie § 11 ww. rozporządzenia, wtórnika nalepki legalizacyjnej polegającej na legalizacji tablic rejestracyjnych na podstawie § 5 rozporządzenia Ministra Infrastruktur} z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie trybu legalizacji tablic rejestracyjnych oraz warunków technicznych i wzorów znaku legalizacyjnego (Dz. U. Nr 133, poz. 1122 ze zm.) w związku z art. 75b ww. ustawy Prawo o ruchu drogowym, karty pojazdu na podstawie § 7 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 20 października 2003 r. w sprawie warunków i trybu wydawania kart pojazdów, wzoru karty pojazdu oraz jej opisu (Dz. U. Nr 189 poz. 1858).
  6. Wymiana tablic rejestracyjnych na podstawie § 12 ust. 1, 2 i 3 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 22 lipca 2002 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów nie podlegają opłacie skarbowej określonej w części I poz. 53 załącznika do ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. Nr 225, poz. 1635).

Uzasadnienie

SPR w K wnioskiem z dnia 03-01-2007r. (data wpływu do Urzędu 04-01-2007 r.) wystąpiła do tutejszego organu podatkowego z zapytaniem, czy opłacie skarbowej określonej w części I poz. 53 załącznika do ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej podlegają czynności urzędowe dokonywane na podstawie przepisów ustawy z dnia 20 czerwca 1997r. Prawo o ruchu drogowym, a w szczególności:

  • decyzja o stałej rejestracji samochodu wydawana na podstawie art. 73, 74, 76, 77 i 80d Prawa o ruchu drogowym, której towarzyszy opłata publicznoprawna pobierana na podstawie § 1 ust. 1 rozporządzenia w sprawie wysokości opłaty za kartę pojazdu (Dz. U. z 2006 r. Nr 59, poz. 421) oraz § 2 rozporządzenia z dnia 22 grudnia 2003 r. w sprawie opłat za wydanie dowodu rejestracyjnego, pozwolenia czasowego i tablic (tablicy) rejestracyjnych pojazdów (Dz. U. Nr 230, poz. 2302 ze zm.),
  • decyzja o czasowej rejestracji na podstawie art. 74, 76 i 80d Prawa o ruchu drogowym, której towarzyszy opłata publicznoprawna pobierana na podstawie § 2, 3 i 4 rozporządzenia z dnia 22 grudnia 2003 r. w sprawie opłat za wydanie dowodu rejestracyjnego, pozwolenia czasowego i tablic (tablicy) rejestracyjnych pojazdów,
  • decyzja w sprawie wydania wtórnika dowodu rejestracyjnego pojazdu w przypadku kradzieży lub zniszczenia,
  • wymiana dowodu rejestracyjnego pojazdu ze względu na brak miejsca na wpis badań technicznych,
  • wydanie wtórnika tablic (tablicy), nalepki kontrolnej, nalepki legalizacyjnej, karty pojazdu,
  • wymiana tablic rejestracyjnych.

W ocenie SPR, czynności te nie podlegają opłacie skarbowej na podstawie art. 3 ustawy o opłacie skarbowej.

Analizując przedmiotowy wniosek i odnosząc się kolejno do postawionych pytań, należało stwierdzić, co następuje:


1. Na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej, opłacie skarbowej podlega dokonanie czynności urzędowej na podstawie zgłoszenia lub na wniosek w sprawach indywidualnych z zakresu administracji publicznej.

Ustawodawca nie zdefiniował pojęcia czynności urzędowych. W świetle orzecznictwa (por. wyrok WSA z dnia 16.04.2004 r., II S.A. 1207/02, LEX nr 150633) pojęcie to obejmuje władcze czynności organów administracji publicznej, w tym decyzje administracyjne.

Zgodnie z art. 73 ust. 1 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym rejestracji pojazdu dokonuje, na wniosek właściciela, starosta właściwy ze względu na miejsce jego zamieszkania (siedzibę), wydając dowód rejestracyjny i zalegalizowane tablice (tablicę) rejestracyjne oraz nalepkę kontrolną, jeżeli jest wymagana. Rejestracja pojazdu następuje w drodze rozstrzygnięcia sprawy administracyjnej w formie decyzji administracyjnej po przeprowadzeniu postępowania. Decyzja ta poprzedza czynność materialno-techniczną wydania dowodu rejestracyjnego i tablic. Organ rejestracyjny dokonuje zatem dwóch czynności: rejestracji oraz wydania dowodu rejestracyjnego i tablic (tablicy) rejestracyjnych. Ta druga czynność nie wyznacza sytuacji prawnej jednostki, gdyż zawsze musi być poprzedzona rozstrzygnięciem przez dany organ, czy w konkretnej sytuacji osoba ubiegająca się o rejestrację danego pojazdu spełnia wszystkie określone wymagania ustawowe (por. m.in. uchwała składu siedmiu sędziów NSA z dnia 24.09.2001 r., OPS 6/01, ONSA 2002/1/7, uchwała składu pięciu sędziów NSA z dnia 15.11.1999 r., OPK 25/99,ONSA 2000/2/55).

W myśl art. 3 ustawy o opłacie skarbowej nie podlega tej opłacie dokonanie czynności urzędowej, jeżeli na podstawie odrębnych przepisów podlega innym opłatom o charakterze publicznoprawnym lub jest od tych opłat zwolniona. Czynność urzędowa rejestracji pojazdu, na którą składają się dwie wskazane wyżej czynności, funkcjonalnie ze sobą związane, podlega opłacie, o której mowa w § 2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 22 grudnia 2003 r. w sprawie wysokości opłat za wydanie dowodu rejestracyjnego, pozwolenia czasowego i tablic (tablicy) rejestracyjnych pojazdu (Dz. U. Nr 230, poz. 2302 ze zm.). Opłata za wydanie dowodu rejestracyjnego zawiera zatem w sobie należność za wydanie decyzji administracyjnej w sprawie rejestracji pojazdu, skoro czynność materialno-techniczną wydania dowodu rejestracyjnego jest koniecznym dopełnieniem tej decyzji. Świadczy o tym redakcja art. 73 ust. 1 Prawa o ruchu drogowym. Ustawodawca nie wyodrębnił bowiem tych czynności, ale wyraźnie wskazał, że właściwy organ dokonuje rejestracji wydając określony dokument i urzędowe znaki rejestracyjne. Z tego względu czynność urzędowa wydania decyzji administracyjnej nie podlega opłacie skarbowej.


2. Stosownie do art. 74 ust. 1 Prawa o ruchu drogowym czasowej rejestracji pojazdu dokonuje, w przypadkach określonych w ust. 2, starosta właściwy ze względu na miejsce zamieszkania (siedzibę) właściciela pojazdu, wydając pozwolenie czasowe i zalegalizowane tablice (tablicę) rejestracyjne. Za wydanie pozwolenia czasowego dla pojazdu wraz z kompletem nalepek legalizacyjnych organ rejestrujący pobiera opłatę, o której mowa w § 3 ww. rozporządzenia. Z tej przyczyny czynność ta nie podlega opłacie skarbowej (art. 3 ustawy o opłacie skarbowej).


3. Termin „wtórnik" nie został zdefiniowany w aktach normatywnych. Na gruncie jeżyka potocznego pojęcie to oznacza „drugi egzemplarz dokumentu; duplikat, kopię, odpis" (por. Uniwersalny Słownik Języka Polskiego pod red. Stanisława Dubisza, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2003 r., tom IV, str. 544).

Wtórnik dokumentu jako drugi egzemplarz określonego dokumentu zachowuje wszystkie walory oryginału i jest z nim zrównany pod względem mocy prawnej. Wydanie wtórnika dowodu rejestracyjnego, w miejsce utraconego lub zniszczonego (§ 10 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 22 lipca 2002 r. w sprawie rejestracji i oznaczania pojazdów - Dz. U. Nr 133, poz. 1123 ze zm.), podlega tej samej opłacie co wydanie oryginalnego dokumentu (§ 2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 22 grudnia 2003 r.), jako że nie przewidziano w tym wypadku innej stawki opłaty.

Czynność urzędowa wydania wtórnika nie podlega opłacie skarbowej (art. 3 ustawy o opłacie skarbowej).

Należy dodać, że. na okres do wydania wtórnika dowodu rejestracyjnego, nie dłuższy jednak niż 30 dni, organ rejestrujący, na wniosek właściciela pojazdu, wydaje pozwolenie czasowe (§10 ust. 3a rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 22 lipca 2002 r.), które wraz z wydawanym kompletem znaków legalizacyjnych podlega odrębnej opłacie.


4. Wydanie nowego dowodu rejestracyjnego w wyniku wymiany dotychczasowego dowodu rejestracyjnego z powodu braku miejsca na kolejne wpisy terminów następnego badania technicznego, podlega opłacie przewidzianej w § 2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 22 grudnia 2003 r., a tym samym niniejsza czynność na podstawie art. 3 ustawy o opłacie skarbowej nie podlega opłacie skarbowej.

W tym przypadku organ rejestrujący wydaje również pozwolenie czasowe na okres do wydania dowodu rejestracyjnego (art. 10 ust. 3b rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 22 lipca 2002 r.).


5. Wtórnik urzędowego znaku identyfikacyjnego jest duplikatem oryginału (analogicznie jak w pkt 3). Wydanie wtórnika tablic (tablicy) , nalepki kontrolnej (§ 11 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 22 lipca 2002 r.) i karty pojazdu (§ 7 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Infrastruktur} z dnia 20 października 2003 r. w sprawie warunków i trybu wydawania kart pojazdów, wzoru karty pojazdu oraz jej opisu - Dz. U. Nr 189, poz. 1858) podlega opłatom jak za wydanie oryginałów tych dokumentów i urzędowych znaków identyfikacyjnych, określonym w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 22 grudnia 2003 r. oraz rozporządzeniu Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 28 marca 2006 r. w sprawie wysokości opłat za kartę pojazdu (Dz. U. Nr 59, poz. 421), chyba że dla wtórnika przewidziano inną opłatę - jak w przypadku wydania wtórnika tablic indywidualnych (§ 4 ust. 8 ww. rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 22 grudnia 2003 r.). Niniejsze czynności nie podlegają opłacie skarbowej (art. 3 ustawy o opłacie skarbowej).

W razie utraty lub zniszczenia nalepki legalizacyjnej organ rejestrujący, na wniosek właściciela pojazdu, dokonuje legalizacji tablic rejestracyjnych (§ 5 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie trybu legalizacji tablic rejestracyjnych oraz warunków technicznych i wzorów znaku legalizacyjnego - Dz. U. Nr 133, poz. 1122 ze zm.). Legalizacja tablic rejestracyjnych polega na umieszczeniu na nich przez organ rejestrujący znaku legalizacyjnego (art. 75b Prawa o ruchu drogowym) w postaci nalepki legalizacyjnej lub nalepki na tablice tymczasowe (§ 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 20 czerwca 2002 r.). Za wydanie nalepek legalizacyjnych pobiera się opłatę na podstawie § 2 lub § 3 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 22 grudnia 2003 r., co przesądza o niepodleganiu tej czynności opłacie skarbowej.


6. Wydanie nowych tablic rejestracyjnych wskutek wymiany dotychczasowych podlega opłacie, o której mowa w § 4 ust. 1 ww. rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 22 grudnia 2003 r., a tym samym nie podlega opłacie skarbowej (art. 3 ustawy o opłacie skarbowej).

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy.

Na niniejsze postanowienie przysługuje zażalenie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Koszalinie, które wnosi się za pośrednictwem Prezydenta Miasta Koszalina, w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.