DECYZJA
Na podstawie art. 14b § 5 pkt 1, art.
207 § 1 w związku z art. 239 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja
podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn.
zm.), art. 2 pkt 22, art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 7 ust. 2 i 3, art.
111 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług
(Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), § 2 pkt 1, § 4 pkt 5 lit
a) i pkt 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28.03.2006r. w
sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 51, poz. 375 z późn. zm.),
po rozpatrzeniu zażalenia (...) na postanowienie Naczelnika
Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z dnia
15.11.2006r. nr 1472/RPP1/443-698/06/MALA w sprawie udzielenia
pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów
prawa podatkowego, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
postanawia:
- zmienić w/w postanowienie
organu pierwszej instancji.
UZASADNIENIE
Pismem z dnia 25.08.2006r. Strona wystąpiła
w trybie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja
podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 z późn.
zm.) z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i
sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której
nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa albo postępowanie
przed sądem administracyjnym. Z przedstawionego we wniosku stanu
faktycznego sprawy wynika, iż Spółka prowadzi działalność
gospodarczą polegającą na świadczeniu usług telekomunikacyjnych
w zakresie telefonii komórkowej. Każdy abonent sieci, który spełnia
określone regulaminem warunki, może stać się uczestnikiem
specjalnego programu lojalnościowego, polegającego na zbieraniu
punktów i wymienianiu ich na nagrody z Katalogu. Wśród nagród
mogą być nagrody rzeczowe, np. aparaty telefoniczne, sprzęt RTV,
nagrane płyty CD oraz DVD, których wartość przewyższa kwotę,
uprawniającą do uznania ich za prezenty „o małej wartości”,
zgodnie z art. 7 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług.
Dotychczas wydawanie nagród na rzecz osób fizycznych nieprowadzących
działalności gospodarczej dokumentowane było przez Spółkę
fakturą wewnętrzną VAT. Po wejściu w życie z dniem 01.09.2006r.
przepisów rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kas
rejestrujących powstała wątpliwość czy nieodpłatne wydanie
nagród rzeczowych w postaci sprzętu RTV, telefonów, aparatów
fotograficznych, wyrobów z metali szlachetnych, nośników CD/DVD,
taśm magnetofonowych zawierających nagrania, oprogramowanie lub
dane, powinno być ewidencjonowane za pośrednictwem kas rejestrujących.
Zdaniem
Spółki nie ma obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących
wydania bez wynagrodzenia towarów wskazanych w § 4 rozporządzenia
w sprawie kas rejestrujących na rzecz osób fizycznych nieprowadzących
działalności gospodarczej w sytuacji, kiedy sporządza zbiorczą
fakturę wewnętrzną VAT i opodatkowuje wydanie tych towarów.
Uzasadniając
swoje stanowisko Spółka wskazuje, iż w art. 111 ust. 1 ustawy o
podatku od towarów i usług mowa jest o sprzedaży, pod pojęciem
którym należy rozumieć wyłącznie odpłatną dostawę towarów i
odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów
oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów. Zdaniem Spółki pojęcie
dostawy towarów nie jest równoznaczne z pojęciem sprzedaży.
Sprzedaż ma znaczenie węższe od dostawy. Ponieważ w obowiązującym
brzmieniu art. 111 ust. 1 w/w ustawy występuje słowo sprzedaż, w
konsekwencji należy ewidencjonować dostawę towarów przekazanych
w wykonaniu świadczenia wzajemnego. Potwierdzają to, zdaniem
Strony, zapisy § 5 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów
z dnia 04.07.2002r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych,
którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków
stosowania tych kas przez podatników (Dz. U. z 2002r. Nr 108, poz.
948), w których również użyto pojęcia „sprzedaż”.
Spółka wskazuje, iż przepisy uchylonej ustawy z dnia 08.01.1993r.
o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym nie wskazywały
na istnienie obowiązku ewidencjonowania nieodpłatnych przekazań,
dlatego zdaniem Strony nie należy domniemywać takiego obowiązku
obecnie. Ponadto, jak podkreśla Strona, prowadzi ona pełną
ewidencję rachunkową wydań towarów w ramach programu lojalnościowego
a sumowane wartości netto nagród stanowią podstawę do
opodatkowania podatkiem VAT w miesiącu wydania, zatem nie ma
niebezpieczeństwa zaniżenia podatku należnego.
Postanowieniem Naczelnik Drugiego
Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie uznał stanowisko
Podatnika za nieprawidłowe. W uzasadnieniu postanowienia organ
pierwszej instancji stwierdził, iż w opisanym przypadku
przekazanie towarów jest ściśle związane z prowadzoną działalnością
Spółki, bowiem istotą programów lojalnościowych jest zachęcenie
zarówno nowych, potencjalnych klientów jak i abonentów do
korzystania z jej usług. Przekazanie to nie wchodzi zatem w zakres
zwolnienia określonego w pozycji 51 załącznika do rozporządzenia
z dnia 28.03.2006r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 51,
poz. 375). Mając na uwadze powyższe, Naczelnik Urzędu stanął na
stanowisku, iż w przypadku nieodpłatnego przekazania towarów
opisanych we wniosku na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności
gospodarczej oraz rolników ryczałtowanych, Strona powinna prowadzić
ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas
rejestrujących.
Na przedmiotowe postanowienie Strona
pismem z dnia 24.11.2006r. złożyła zażalenie, wnosząc o jego
zmianę. Zaskarżonemu postanowieniu Strona zarzuca rażące
naruszenie przepisów materialno-prawnych i procesowych poprzez:
- niewłaściwą interpretację
art. 111 w związku z art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów
i usług oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie
kas rejestrujących (Dz U z 2006r. Nr 51, poz. 375 z późn.
zm.) poprzez uznanie, że w przypadku nieodpłatnego przekazania
towarów osobom fizycznym nieprowadzącym działalności
gospodarczej Spółka powinna prowadzić ewidencję obrotu i
kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących;
- naruszenie art. 210 § 4 w związku
z art. 217 § 2 i art. 219 a w konsekwencji art. 124 ustawy
Ordynacja podatkowa poprzez brak właściwego uzasadnienia
faktycznego postanowienia.
Spółka
podtrzymuje swoje stanowisko przedstawione we wniosku. Zdaniem
Strony analiza przepisów rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących
nie może być dokonywana w oderwaniu od przepisów ustawy o podatku
VAT. W kontekście art. 111 ust. 1 ustawy wyłączenie z zakresu
zwolnienia od obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas
rejestrujących dotyczy, w opinii Spółki, czynności z tytułu których
u podatnika powstaje obrót. Obrotem jest kwota należna z tytułu
sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego podatku. Obrót występuje
zatem jedynie w przypadku wykonywania czynności odpłatnych,
ponieważ w przypadku czynności nieodpłatnych, w tym określonych
w art. 7 ust. 2 ustawy nie występuje kwota należna. Skoro nie ma
obrotu to nie ma zdaniem Strony obowiązku stosowania kas rejestrujących.
W
stosunku do naruszenia przepisów procesowych Strona stwierdza, iż
Naczelnik Urzędu nie odniósł się do argumentów prezentowanych
przez Spółkę dotyczących bezcelowości ewidencjonowania obrotu
za pośrednictwem kas rejestrujących nieodpłatnych przekazań jeśli
są one dokumentowane fakturą wewnętrzną VAT. Organ pierwszej
instancji nie odniósł się ponadto do twierdzeń Strony, iż
przepisy wprowadzające obowiązek ewidencjonowania za pomocą kas
fiskalnych czynności określonych w art. 7 ust. 2 są swojego
rodzaju nadinterpretacją. Zdaniem Strony wręczanie paragonu
fiskalnego wraz nagrodą lub upominkiem okolicznościowym będzie
nietaktem.
Po rozpatrzeniu przedmiotowej sprawy
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdza, co następuje:
W przedmiotowej sprawie mamy do
czynienia z nieodpłatnym przekazaniem osobom fizycznym nieprowadzącym
działalności gospodarczej towarów stanowiących nagrody rzeczowe
w programie lojalnościowym. Jak prawidłowo wskazał Naczelnik Urzędu
w zaskarżonym postanowieniu, przekazanie to nosi znamiona
przekazania na cele związane z prowadzoną przez Spółkę działalnością,
bowiem wdrażane przez Stronę programy lojalnościowe mają na celu
zachęcenie potencjalnych, nowych klientów czy już pozyskanych
abonentów do korzystania z jej usług. Zgodnie z art. 2 pkt 22
ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr
54, poz. 535 z późn. zm.) przez sprzedaż - rozumie się odpłatną
dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium
kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Odpłatna dostawa towarów na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
podlega, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 w/w ustawy opodatkowaniu
podatkiem od towarów i usług. Natomiast zgodnie z treścią art. 7
ust 2 w/w ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5
ust. 1 pkt 1, czyli przez odpłatną dostawę towarów, rozumie się
również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego
przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez
niego przedsiębiorstwem, w szczególności:
- przekazanie lub zużycie towarów
na cele osobiste podatnika lub jego pracowników (...);
- wszelkie inne przekazanie towarów
bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny
–
jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty
podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności,
w całości lub w części.
Natomiast
dyspozycja art. 7 ust. 3 w/w ustawy stwierdza, że przepisu ust. 2
nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów
reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek.
Wyłączenie zakresu stosowania przepisu ust. 2 dotyczy więc towarów,
które co do zasady przekazywane są w związku z działalnością
przedsiębiorstwa (przekazanie druków reklamowych lub próbek towarów
zawsze ma taki związek, zazwyczaj także przekazanie prezentów). Z
powyższego wynika, że przepis art. 7 ust. 2 znajduje zastosowanie
również do przekazania związanego z działalnością przedsiębiorstwa.
Przeciwne twierdzenie oznaczałoby, że ustawodawca wyłączył spod
opodatkowania czynności, które i tak nie podlegają opodatkowaniu.
Mając na uwadze racjonalność i celowość działania ustawodawcy,
nie można uznać, że przepis art. 7 ust. 2 dotyczy wyłącznie
przekazań nie związanych z przedsiębiorstwem. Przez odpłatną
dostawę towarów należy więc rozumieć także przekazanie towarów
bez wynagrodzenia, jeżeli przekazania dokonano na cele związane z
przedsiębiorstwem a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia
podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu tych towarów
– oczywiście za wyjątkiem druków reklamowych i
informacyjnych, prezentów o małej wartości oraz próbek. Zatem,
podsumowując tą części rozważań, pojęcie „sprzedaży
towarów” obejmuje swoim zakresem czynności wymienione w art.
7 ust. 2 w/w ustawy do których zaliczyć należy również
przedmiotowe nieodpłatne przekazania, o ile podatnikowi przysługiwało
prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku
naliczonego od tych czynności, w całości lub w części. W tej części
uzasadnienia Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie nie zgadza się
zatem z ustaleniami dokonanymi przez organ pierwszej instancji.
W
dalszej kolejności stwierdzić należy, iż generalny obowiązek
stosowania kas rejestrujących w działalności wynika z art. 111
ust. 1 w/w ustawy. Z powołanego przepisu wynika, że obowiązek ten
ciąży na tych podatnikach, którzy dokonują sprzedaży na rzecz
dwóch rodzajów podmiotów: osób fizycznych nieprowadzących działalności
gospodarczej oraz osób fizycznych prowadzących działalność
gospodarczą w formie indywidualnych gospodarstw rolnych. Z obowiązku
powyższego, rozporządzeniem z dnia 28.03.2006r. w sprawie kas
rejestrujących (Dz. U. Nr 51, poz. 375 z późn. zm.) zwolnione na
czas określony zostały niektóre grupy podatników oraz niektóre
czynności. Zgodnie zatem z § 2 pkt 1 w/w rozporządzenia do dnia
30.06.2007r. zwolniona z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot
podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących została
sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do
rozporządzenia, w którym w pozycji 51 znalazły się czynności
wymienione w art. 7 ust. 1 pkt 5 i ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 ustawy.
Jak wcześniej wskazano przedmiotowe przekazanie nagród rzeczowych
w ramach programu lojalnościowego mieści sie w zakresie czynności,
które objęte są art. 7 ust. 2 ustawy, zatem sprzedaż dotycząca
tych szczególnych czynności objęta jest zwolnieniem, o którym
mowa w § 2 pkt 1 w/w rozporządzenia, z wyjątkiem określonym w §
4 w/w rozporządzenia. Zwolnień od obowiązku ewidencjonowania, o
których mowa między innymi w powoływanym wyżej § 2 pkt 1 w/w
rozporządzenia, nie stosuje się bez względu na wysokość osiąganych
obrotów przy dostawie:
- sprzętu radiowego,
telewizyjnego i telekomunikacyjnego, z wyłączeniem lamp
elektronowych i innych elementów elektronicznych oraz części
do aparatów i urządzeń do operowania dźwiękiem i obrazem,
anten, (ex PKWiU 32),
- sprzętu fotograficznego, z wyłączeniem
części i akcesoriów do sprzętu i wyposażenia
fotograficznego, (ex PKWiU 33.40.3),
- wyrobów z metali szlachetnych
lub z udziałem tych metali, których sprzedaż nie może
korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113
ust. 1 i 9 ustawy,
- nagranych, z zapisanymi danymi
lub zapisanymi pakietami oprogramowania komputerowego (w tym również
sprzedawanymi łącznie z licencją na używanie): płyt CD, DVD,
kaset magnetofonowych, taśm magnetycznych (w tym kaset wideo),
dyskietek, kart pamięci, kartridży.
Jeżeli
więc Strona przekazuje nieodpłatnie jako nagrody rzeczowe w/w
towary, to czynności te w świetle cytowanych powyżej przepisów
stanowią dostawę towarów i zgodnie z wyłączeniem zawartym w §
4 w/w rozporządzenia, nie ma do nich zastosowania zwolnienie z
obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w § 2. Reasumując należy
wskazać, iż obowiązek ewidencjonowania dotyczy sprzedaży na
rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej,
a przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne
świadczenie usług. Na podstawie art. 7 ust. 2 z odpłatną dostawą
towarów zrównano również przekazanie towarów przez podatnika. W
przedmiotowej sprawie charakter przekazywanych towarów decyduje o
braku możliwości skorzystania ze zwolnienia przewidzianego
przepisami rozporządzenia, a zatem stanowisko przedstawione we
wniosku Podatnika jest nieprawidłowe.
W
stosunku zaś do podnoszonej przez Stronę kwestii braku obrotu w
przypadku czynności nieodpłatnego przekazania towarów, o których
mowa w art. 7 ust. 2 ustawy a w konsekwencji braku obowiązku
ewidencjonowania, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie zauważa, iż
czynności te zostały zwolnione z tego obowiązku na mocy § 2 w/w
rozporządzenia. Logika nakazuje zatem przyjąć, iż nie można
zwolnić z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży w sytuacji gdy
takiego obowiązku w stosunku do danej czynności nie ma w ogóle.
Natomiast w zakresie dokonanej przez Spółkę analizy znaczenia słów
sprzedaż i dostawa stwierdzić należy, iż znaczenie to
determinowane jest całokształtem przepisów ustawy o podatku od
towarów i usług i aktów wykonawczych. Te zaś, jak wskazano powyżej,
definiują odpłatną dostawę towarów w ujęciu szerszym niż
uczyniła to Strona.
Odnosząc
się zaś do zarzutu bezcelowości ewidencjonowania nieodpłatnych
przekazań za pośrednictwem kasy fiskalnej, w sytuacji gdy są one
dokumentowane fakturą wewnętrzną organ odwoławczy stwierdza, iż
ewidencja prowadzona w kasie rejestrującej jest niezależna od
ewidencji, której prowadzenia wymagają inne przepisy. Ewidencja
prowadzona na podstawie komentowanego artykułu dotyczy bowiem części
sprzedaży podatnika. Niezależność prowadzenia obu rodzajów
ewidencji była podkreślana w orzecznictwie dotyczącym
analogicznych przepisów ustawy z 1993r. Przykładowo w wyroku z
dnia 11.12.1998r. (I SA/Lu 1289/97, publ. LEX) NSA stwierdził:
"Skoro podatnik dokonywał sprzedaży na rzecz osób fizycznych
nieprowadzących działalności gospodarczej oraz na rzecz podmiotów
uprawnionych do otrzymania faktury, to zachowując systematykę
ustawy z 1993r. o VAT w zakresie obowiązków ewidencyjnych,
powinien prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas
rejestrujących (art. 29 ust. 1) oraz ewidencję sprzedaży
dokumentowanej fakturami (art. 27 ust. 4). Wymóg odrębnego
ewidencjonowania podkreślił ustawodawca, ustalając iż naruszenie
obowiązków prawidłowego prowadzenia obu ewidencji zagrożone jest
odrębnymi sankcjami (art. 27 ust. 5 i art. 29 ust. 2) niepodlegającymi
kumulacji". Zatem prowadzenie ewidencji rachunkowej wydań
towarów w ramach programu czy wystawienie faktury wewnętrznej na
udokumentowanie przedmiotowych czynności nie zwalnia podatnika z
obowiązku zaewidencjonowania ich poprzez kasę rejestrującą.
W
opinii Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie argumentem przemawiającym
za uwzględnieniem złożonego zażalenia nie może być również
podnoszona przez Stronę nadinterpretacja przepisów, oparta na
subiektywnej ocenie o niezasadności wręczania paragonu fiskalnego
wraz z nagrodą lub upominkiem okolicznościowym. W przedmiotowej
sprawie, jak wykazano powyżej istnieje obowiązek ewidencjonowania
czynności nieodpłatnego przekazania nagród rzeczowych w postaci,
o której mowa w § 4 w/w rozporządzenia.
W
zakresie naruszenia przepisów procesowych poprzez brak właściwego
uzasadnienia faktycznego zaskarżonego postanowienia, organ odwoławczy
przyznaje rację Stronie skarżącej. Tym niemniej Dyrektor Izby
Skarbowej w Warszawie konwalidował powyższe uchybienie.
Biorąc powyższe pod uwagę
postanowiono jak w sentencji.
Decyzja niniejsza jest ostateczna. W
przypadku uznania jej za niezgodną z prawem, Stronie służy na
podstawie art. 53 § 1 i art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia
2002r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi
(Dz. U. Nr 153, poz. 1270) prawo do wniesienia skargi do Wojewódzkiego
Sądu Administracyjnego w Warszawie w terminie 30 dni od dnia doręczenia
niniejszej decyzji, za pośrednictwem Dyrektora Izby Skarbowej w
Warszawie.